تبلیغات
اعجاز قرآن - غنیمت و غرامت در جهاد اكبر

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در سه شنبه 8 بهمن 1392 و ساعت 06:28 ب.ظ | نظرات()


خدای سبحان همه كمالات خویش را بی‏رنج تحصیل، داراست و اگر مثلاً علیم است و عادل است، نه برای تذكیه عقل و تحصیل علم، به راه مدرسه و حوزه و دانشگاه، گام نهاده و نه در پی عدل و قسط، به تزكیه نفس و جهاد اكبر پرداخته است. بلكه علم و عدل را ذاتاً داراست. در همه هستی، نه ذرّه‏ای از حیطه علم او بیرون است، كه: (عالم الغیب لا یعزب عنه مثقال ذرّةٍ فی السّماوات ولا فی الأرض ولا أصغر من ذلك ولا أكبر إلا فی كتابٍ مبین)[2] و نه مثقال ذره‏ای ستم در ساحت فعل او راه دارد، كه: (إنّ اللّه لا یظلم مثقال ذرّة)[3]. از این رو فرشتگان و نیز صاحبانِ علم به تبع خداوند سبحان بر عدالت او و قیام به قسط او شهادت داده‏اند كه: (شهد اللّه أنّه لا إله إلاّ هو والملائكة وأولوا العلم قائماً بالقسط)[4]. پس صفات ذاتی حق (تبارك و تعالی) عین ذات اوست، و صفات فعلی او نیز به اوصاف ذاتی او وابسته است.
امّا هر كس كه راه خلیفه خدا شدن را در پیش دارد، چه به مقصد رسیده و كامل شده باشد و چه در مسیر بوده و متكامل باشد، باید صفات الهی را با جهاد پی‏گیر و تهذیبِ بی‏وقفه نفس به دست آورد؛ زیرا درون انسان، دو نیرو وجود دارد كه


[1] ـ تهذیب، ج 2، ص 238، ح 13.
[2] ـ سوره سباء، آیه 3.
[3] ـ سوره نساء، آیه 40.
[4] ـ سوره آل عمران، آیه 18. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 287

یكی براساس فطرت، او را به سوی فضیلت ها و صفات الهی فرا می‏خواند و دیگری بر پایه شهوت و غضب، او را به رذیلت های نفسانی و شیطانی دعوت می‏كند.
در كشاكش این نبرد بزرگ، تحصیل عدالت و دیگر ویژگی‏های خلافت الهی، بسیار دشوار است؛ زیرا عدالت و تقوا، غنیمتِ جهاد اكبر است و غنیمت گیری، نیازمند پیروزی است. وگرنه شكست در این جنگ با غرامتی سنگین همراه است و آدمی را از مرز انسانیت بیرون می‏راند و در مسیر ظلم و عصیان، او را از حیوان نیز پست تر می‏كند. باید به مرحله های مختلفِ این نبرد و پیچیدگی‏های آن واقف بود و ابزار علمی و عملی آن را با شناختی صحیح و دقیق به كار گرفت؛ چه در این میدان، تاریخ، فراوان به یاد دارد كه صاحبان سلاح های قوی، شكست خوردند و از قدرتمندی خویش سودی نبردند.
در این باره، امام امیرالمؤمنین (علیه‏السلام) كه تحت تربیتِ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مسیر جانشینی خدا را پیمود و در افقِ خلافت الهی، بالاترین مدار را پس از پیامبر اسلام به دست آورد، راه عمل به وظیفه و خطرهای آن را بیان می‏دارد و بر این نكته، تأكید می‏فرماید كه برخی با داشتنِ دستِ برتر و سلاحِ قوی‏تر در جهاد ابتدایی و اصغر چه رسد به جهاد اكبر، زمین گیر می‏شوند (چنان كه همراهان من) و برخی تبهكاران چون در دنیای خویش اتحاد دارند، گرچه در جهاد اكبر هماره محكوم به شكست‏اند، گاهی در جهاد اصغر پیروز می‏گردند (چنان كه یاران معاویه).
همانند جهاد اصغر در صحنه جهاد اكبر نیز ممكن است برخی با داشتن یقین كه قوی‏ترین سلاحِ نظری است، شكست خورند و در چنگ نفس خود كه جز شك و تردید، سلاحی ندارد، اسیر شوند: «تغلبه نفسه علی ما یظنّ ولا یغلبها علی ما یستیقن»[1]. این قضیه بدان می‏ماند كه در نبرد آهن و چوب، شمشیری برنده و


[1] ـ نهج البلاغه، حكمت 150. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 288

آهنین، مغلوب چوبی شكسته شود.
در جهاد اكبر، نفس امّاره را سلاحی جز گمان و تردید و واهمه و خیال نیست، امّا عقلِ انسانی در هر میدانی با یقین قاطع، حضور دارد. بنابراین، هر كه به صحنه جهاد اكبر، گام نهاد و عزم نبرد كرد، یقیناً ایمان دارد كه حساب و كتابی، سؤال و جوابی و حلال و حرامی در كار است و می‏داند كه در حلال دنیا حساب، در حرام آن عقاب و در شبهات آن عتاب است.
اگر كسی در این نبرد، به اسارتِ نفس اماره در آمد و سلاح سنگینِ یقین او مغلوبِ پندار بی‏مقدار نفس شد، به همان شكست شگفت آور، تن در داده است؛ زیرا ثمره قطعیِ آخرت را رها كرده و محصولِ مشكوك دنیا را می‏جوید.
توضیح این مطلب آن است كه خداوند از میان دنیاطلبان به هر كس كه مصلحت بداند آن هم به حدی كه خود بخواهد، بهره دنیایی عطا می‏كند. پس این مطلب، با دو موجبه جزئیه، همراه است: یكی آن كه بعضی از دنیاخواهان (و نه همه آنان) به دنیا می‏رسند. دوم آن كه دنیامداران به آن میزان كه خدا بخواهد، از دنیا بهره می‏برند (نه آن اندازه كه خود می‏خواهند): (من كان یرید العاجلة عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید)[1] و البته سهم آخرت آنان، جز آتش و سرزنش و نكوهش، نخواهد بود كه: (ثمّ جعلنا له جهنّم یصلاها مذموماً مدحوراً)[2]. پس نه همه دنیاطلبان از دنیا بهره می‏برند و نه همه بهره مندان به آن اندازه كه می‏خواهند، می‏رسند. از این رو آنان كه سعی و تلاششان صرف دنیاطلبی می‏شود، یقینِ رسیدن به هدف را ندارند. بلكه تنها این گمان وجود دارد كه بعضی از آنان به برخی از خواسته هایشان برسند.
امّا نسبت به آخرت، برای كسانی كه سعی و همتشان از سطح نازل و سقفِ


[1] ـ سوره اسراء، آیه 18.
[2] ـ سوره اسراء، آیه 18. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 289

كوتاه دنیا فراتر است، یقین، حاصل است كه خداوند به تمام وعده هایش بی‏كم و كاست، عمل خواهد كرد و به نحو موجبه كلیّه، سعی آنان را پاداش خواهد داد، كه: (ومن أراد الآخرة وسعی لها سعیها وهو مؤمن فأولئك كان سعیهم مشكوراً)[1]. چنین نیست كه از مؤمنان تلاشگر و آخرت جو، برخی به مقصد برسند و برخی نه، یا بعضی از وعده ها برایشان وفا شود و بعضی نه.
نتیجه آن كه در مورد دنیا جز گمان بهره مندی، چیزی به دست انسان نیست. اما درباره آخرت، یقین به پاداش و وفای به عهد الهی، وجود دارد و اگر آدمی با داشتن این یقین، به دنبال آن گمان حركت كند، جنگ افزار قویِّ او مغلوبِ دست‏افزارِ ضعیف نفس گشته است، كه: «تغلبه نفسه علی ما یظنّ ولا یغلبها علی ما یستیقن»[2].
از این رو باید به جهاد اكبر، بیشتر اندیشید و سختی‏های آن را در گام های اول به جان خرید؛ چه اگر آغاز راه با تقوا و ریاضت نفس همراه شد، ادامه راه، هموار است؛ چون با تقوا، همه دردهای درونی، درمان می‏گردد و دل های مرده، حیات می‏یابد و جسم ها، شاداب و سالم می‏شود و نابسامانی‏های اندیشه، سامان یافته و آلودگی‏های نفس، تطهیر شده و حجاب ها به كناری می‏رود و تاریكی‏ها به پایان می‏رسد: «فإنّ تقوی اللّه دواء داء قلوبكم وبصر عمی أفئدتكم وشفاء مرض أجسادكم وصلاح فساد صدوركم وطهور دنس أنفسكم وجلاء عشا أبصاركم وأمن فزع جأشكم وضیاء سواد ظلمتكم»[3] و كسی می‏تواند این چنین زیبا به تعریف تقوا بپردازد كه آن را در مسیر خلافت الهی، به خوبی بر جان خود حاكم ساخته باشد و هم اوست كه می‏فرماید: همواره نفس خویش را با تقوا، تمرین و ورزش می‏دهم:


[1] ـ سوره اسراء، آیه 19.
[2] ـ نهج البلاغه، حكمت 150.
[3] ـ نهج البلاغه، خطبه 198، بندهای 4 و 5. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 290

«وإنّما هی نفسی أروضها بالتّقوی»[1].
حاصل این ریاضتِ ملكوتی در جانِ برتر از ملكوت امیرمؤمنان، چنان است كه دنیا و همه‏ی‏امكاناتش را به چیزی نمی‏گیرد در عین سیطره و حاكمیت الهیِ خود بر دو امپراطوری بزرگ یعنی بخش های مهم و اساسی زمین، ساده زیستی او همه را به شگفتی وا می‏داشت و در حالی كه بیت‏المال كوفه بسان انبارهای هیزم، انباشته از شمش های نقره و طلا بود، لباس های رفو شده و وصله زده و نیز خوراك های تحمل ناپذیر او گاه به اعتراضِ یارانش می‏انجامید. اما آن حضرت (علیه‏السلام) در پاسخ آنان می‏فرمود كه پوشیدن این لباس های وصله شده، سه فایده را به دنبال دارد: اول آن كه قلب را در برابر خدای سبحان، خاشع می‏كند، دوم آن كه نفس را از سركشی باز می‏دارد و سوّم آن كه مؤمنان و رهروان را به اقتدا بر این سلوك الهی فرا می‏خواند: «یخشع له القلب وتذلّ به النّفس ویقتدی به المؤمنون»[2]. آری امام علی (علیه السلام) این گونه، خلافت مطلقه الهی را به دست آورد و همه صفات جمال و جلال خدای سبحان در او تجلی كرد و خلیفه‏ای خلیفه پرور شد

.[صورت و سیرت انسان در قرآن جوادی آملی -  صفحه 290]






دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:12 ق.ظ
It's amazing to visit this web page and reading the
views of all mates regarding this piece of writing, while I am also
zealous of getting experience.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن