تبلیغات
اعجاز قرآن - بشر آفرینی خدا

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در شنبه 21 دی 1392 و ساعت 06:25 ب.ظ | نظرات()

آفریدگار هستی درباره آفرینش هیچ موجودی جز انسان، اعلام قبلی نكرد و امر خلقت او را با فرشتگان در میان ننهاد. اما در مورد بشر، نخست از خلقت او با


[1] ـ سوره واقعه، آیات 58 ـ 59.
[2] ـ توحید صدوق، باب 42، ص 293، ح 3. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 50

ملائكه سخن گفت و آنها را با تعبیرهای مختلف از این امر عظیم، آگاه ساخت. گاهی در قلمرو طبیعی به خلق انسان از مبدأ مادیِ گِل، اشاره فرمود، كه: (إذ قال ربّك للملائكة إنّی خالق بشراً من طین)[1] و گاه از مبدأ قابلی صلصال و حماء مسنون، سخن به میان آورد و فرمود: (واذ قال ربّك للملائكة إنّی خالق بشراً من صلصالٍ من حماءٍ مسنونٍ)[2].

 

البته تعبیرات متفاوت به دلیل مراحل مختلف در آفرینش بدن انسان است. ریشه اولی بدن، همان خاك و «تراب» است. وقتی به این خاك، آبی افزوده شود، به صورت «طین» یعنی گل در می‏آید. پس از گذشت زمانی بر این گل به صورت لجن، بدبو و متعفن شده و «حماء مسنون» نامیده می‏شود و آنگاه كه بسان خشت خام، پخته شود، از او به «صلصال»، یاد می‏شود. به هر روی در این مرحله، خداوند با تعبیر (من طین)، بدن انسان را به خاك و گل نسبت داده است.
اما مرحله دیگری نیز در كار است كه به قلمرو ماورای طبیعت انسان باز می‏گردد و خداوند با تعبیر (من روحی) آن را با ذات اقدس خود، مرتبط می‏سازد و می‏فرماید: (فإذا سوّیته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین)[3].
در این بخش، مراحل نفس اماره، مُلهَمه، مسوّله، مطمئنه و... مطرح است كه توضیح آن در فصل «مبدأ داخلی» خواهد آمد[4].
بنابراین خداوند، انسان را تلفیقی از طبیعت و ماورای طبیعت آفرید و با این ویژگی، او را به «كون جامع» تبدیل كرد تا هم در طبیعت، صاحب نظر باشد و هم در ماورای آن صاحب بصر گردد. این است كه انسان چه به سمت طبیعت، پایین


[1] ـ سوره ص، آیه 71.
[2] ـ سوره حجر، آیه 28.
[3] ـ سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه 72.
[4] ـ فصل دوم، بحث «آزمون الهی با مراتب نفس انسان». صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 51

رود و چه به سوی فرا طبیعت پر بگشاید، قدم به قدم، آثار خدا و نشانه های قدرت الهی را می‏نگرد و خود را در مشهد او می‏بیند.
هر یك از این محورها دارای زیرمجموعه‏ای از بحث‏های مختلف است كه به آنها پرداخته خواهد شد

[صورت و سیرت انسان در قرآن  جوادی آملی-  صفحه 50]






یکشنبه 4 تیر 1396 09:21 ب.ظ
core از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین در آغاز آیا نه نشستن
خوب با من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر
جملات شما در واقع قادر به من مؤمن متاسفانه
تنها برای بسیار در حالی که کوتاه.
من هنوز مشکل خود را با جهش
در مفروضات و یک خواهد را خوب به پر کسانی که معافیت.
در صورتی که شما در واقع که می توانید انجام من
خواهد قطعا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:44 ب.ظ
Hello there, I discovered your website by way of Google whilst searching for a
comparable matter, your website got here up, it looks
good. I've bookmarked it in my google bookmarks.


Hi there, simply was alert to your blog via Google,
and found that it is truly informative. I am going to be careful for brussels.

I will appreciate if you happen to continue this in future.

A lot of other people can be benefited from
your writing. Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن