تبلیغات
اعجاز قرآن - وجود الهی، نشانی از سابقه كهن

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در شنبه 21 دی 1392 و ساعت 06:14 ب.ظ | نظرات()

http://samengraphik89.persiangig.com/image/nardebane%20%20vesal/9216139522.jpg

بزرگان اهل تحقیق برای هر موجود بخصوص انسان، چهار مرحله وجودی قایل‏اند: «وجود طبیعی»، بالاتر از آن، «وجود مثالی» كه لوح محو و اثبات است، والاتر از آن، «وجود عقلی» كه لوح محفوظ است و فراتر از همه، «وجود الهی» كه البته بر اساس «بسیط الحقیقة كلّ الاشیاء»، در این مرحله، وجود خاصی برای انسان و مانند آن نیست. بنابراین، یا مصداق (لم یك شیئاً)[1] است و یا به دلیل تحت‏الشعاع وجود حق بودن، نمودی از (لم یكن شیئاً مذكوراً)[2] است. اما به هرحال این تقسیم نیز دلالت بر سابقه كهن انسان، پیش از تعیّن خارجی او دارد.
تذكر: گرچه اصل مسبوق بودن وجود طبیعی انسان و مانند آن به وجود فراطبیعی را می‏توان اثبات نمود لیكن حفظ ماهیت آن در مخزن غیبی و نشئه عقلی آسان نیست، چه اینكه هرگز وجود الهی آن مصداق انسان و مانند آن به نحو حمل شایع نخواهد بود. یعنی ممكن است عنوان انسان (مثلاً) بر برخی از مراحل برتر مانند وجود الهی یا اصلاً صادق نباشد و یا در صورت صدق، به عنوان مفهوم باشد و نه به عنوان ماهیت.
دشوارتر از علم به حدوث

 

علم به حدوث خویش برای انسان، هم از آیات قرآن، هم از روایات اهل بیت (علیهم السلام) و هم به وسیله برهان های مختلفی كه متكلمان اقامه كرده اند، به آسانی حاصل می‏شود.
قرآن كریم به پدران و مادران می‏فرماید: مبادا بپندارید كه خالقِ فرزندان خود هستید و آنها را شما به وجود آورده اید. بلكه كار شما تنها إمناء و نقل منی از


[1] ـ سوره مریم، آیه 67.
[2] ـ سوره انسان، آیه 1. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 49

جایگاهی به جایگاه دیگر است و این خداست كه هر انسانی را می‏آفریند: (أفرأیتم ما تُمنون  أأنتم تخلقونه أم نحن الخالقون)[1].
امام رضا (علیه السلام) نیز در پاسخ كسی كه برهان بر مبداء می‏خواست، فرمود كه تو قبلاً نبودی و بعد، موجود شدی. نه خودت خود را آفریدی و نه مثل تویی تو را خلق كرد:
«عن أبی الحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) أنّه دخل علیه رجل فقال له: یا بن رسول الله ما الدّلیل علی حدث العالم. قال: «أنت لم تكن ثمّ كنت و قد علمتَ أنّك لم تُكَوِّن نفسك ولاكَوَّنَك من هو مثلك»[2].
برهان های كلامی نیز، اثبات می‏كند كه انسان، حادث است و هر حادثی یقیناً محدث می‏خواهد.
پس به دست آوردن این علم كه انسان، سابقه عدم دارد، چندان مشكل نیست. آنچه دشوار است، یاد آوری نشئه پیش از وجود خارجی ما است كه خداوند در آن مرحله با ما سخن گفته است و قرآن ما را به همین حقیقت تذكر می‏دهد.
این سخن برخلاف بحث در علوم انسانی، تنها اثر علمی ندارد. بلكه در ارتباط مستقیم با تربیت انسان است كه اگر كسی سابقه خود را دریابد و آن را خوب ادراك كند، هرگز مغرور نمی‏شود و خویشتن را نمی‏بازد و همواره آینه دار جمال و جلال حق خواهد بود.

[صورت و سیرت انسان در قرآن جوادی آملی -  صفحه 49]






 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن