تبلیغات
اعجاز قرآن - خدای صمد و انسان اجوف

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در جمعه 13 دی 1392 و ساعت 06:08 ب.ظ | نظرات()


هدایت خداوند درباره انسان تا آخرین مرحله ممكن، ادامه می‏یابد و اگر كم ترین امید و امكان هدایت در انسان، باقی باشد، این راه همچنان باز است.
برای توضیح مطلب، ابتدا باید توجه كرد كه خداوند در قرآن كریم می‏فرماید: (واعلموا أنّ اللّه یعلم ما فی أنفسكم فاحذروه)[2]. یعنی بدانید خدا از آنچه در درونتان می‏گذرد، آگاه است، پس از او بپرهیزید. شروع سخن با عبارت «إعلموا» (بدانید)، نشانه اهمیت مطلب است.
پرهیزی كه خداوند در آیه شریفه به آن فرمان داده، بی‏ارتباط با جهنم است؛ زیرا هركس اندك عقلی داشته باشد، از جهنم می‏پرهیزد و بسیاری از انسان ها نیز در اثر پرهیز از جهنم با گناه فاصله می‏گیرند. اما پرهیز از خدا، كار همه كس نیست و گروه اندكی از انسان ها، دارای چنین مرتبه اند. اگر سخن از عذاب الهی و جهنم افروخته نبود، بسیاری از مؤمن ها (چه رسد به دیگران) به خطاهای گوناگون، آلوده می‏شدند. اما كم اند كسانی كه فارغ از دغدغه جهنم و اندیشه بهشت، خود را هماره در محضر و مشهد خدا ببینند و دست از پا خطا نكنند؛ چون اینان به خوبی

 

آگاهند كه خدا از درونشان آگاه است. از این رو خداوند در آیه مذكور، انذار می‏كند كه بدانید خداوند به درون شما عالم است. پس از او بپرهیزید.
درپی این انذار، بشارتی نیز در كار است كه خدای سبحان را بسیار بخشنده و حلیم، معرفی می‏كند و این تبشیر را هم با «إعلموا»، بیان می‏دارد، كه: (واعلموا أنّ اللّه غفورٌ حلیمٌ)[1].
مضمون این آیه، لطیف تر است از آیه ای كه خداوند را حسابگر نهفته ها و آشكارهای نفسانی انسان، معرفی می‏كند: (و إن تبدوا مافی أنفسكم أو تخفوه یحاسبكم به اللّه)[2]؛ زیرا حساب رسی از سرّ و عَلَن خدا با آگاهیِ غیر خدا از درون انسان، سازگار است؛ چون ممكن است آنچه را كرام الكاتبین یعنی فرشتگان مأمور ثبت خاطرات درون انسان، ضبط و تدوین كرده اند، خداوند، محاسبه كند.
اما در آیه محل بحث، سخن از آگاهی خدا از درون انسان است. چه بسا مواردی از آنچه در درون انسان می‏گذرد، با فضل و رحمت خداوند از چشم و علم ماسوای خدا پنهان بماند و پرده پوشی خدای ستار، چنان كند كه فرشتگان ضبط و ثبت اعمال انسان هم از آنها بی خبر بمانند.
از این رو در نجوای شبانه دل سوختگان و سرود خلوت عارفان با خدای سبحان (در شب های جمعه و غیر آن) چنین آمده است كه: پروردگارا! به قدرت و داوریِ الهی‏ات، تو را سوگند می‏دهم كه در همین لحظه از شب، همه جرم ها و گناهان و جهالت ها و زشتی های پنهان و پیدای مرا ببخشی و نه تنها در گذری از آنچه فرشتگان را به ثبت آن فرمان دادی و در كنار اعضا و جوارحم، آنان را به عنوان شاهد اعمال گماشتی، بلكه بر من ببخشایی آنچه را كه تنها خود مراقب بودی و به دور از مشاهده هر شاهدی، تنها خود به شهود آن پرداختی، امّا با رحمت و فضل


[1] ـ سوره بقره، آیه 235.
[2] ـ سوره بقره، آیه 284. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 138

خود، آن را پنهان داشتی و بر من پوشیدی: «وكنت أنت الرّقیب علیّ من ورائهم و الشّاهد لما خفی عنهم و برحمتك أخفیته و بفضلك سترته»[1].
پس در این مرحله باید آگاه بود كه خدا از تمام آنچه در خبایا و زوایای درون انسان می‏گذرد، باخبر است و باید از چنین خدای مراقب و محاسبی حذر كرد.
مرحله دیگر كه باید آن را نیز به خوبی دریافت و آگاه شد، این است كه همان گونه كه علم خدا در درون انسان، حضور و ظهور دارد، قدرت او نیز در نفس انسان، حاضر است و ظاهر.
قرآن كریم در این باره می‏فرماید: (واعلموا أنّ اللّه یحول بین المرء وقلبه)[2]. خدای سبحان نه تنها از آنچه در نهانخانه قلب بشر می‏گذرد، آگاه است، كه میان انسان و قلب او نیز حایل است و فاصل.
از این تعبیر چنین بر می‏آید كه انسان، موجودی میان تهی و اجوف است و این حد فاصل میان انسان و حقیقت او نیز محضر و مظهر خدای سبحان است. پس در همه قلمرو هستی، تنها یك موجود، صمد است و او خدای سبحان كه نه تنها میان او و حقیقت او هیچ تفاوتی نیست، كه بین او وصفات ذاتش نیز هیچ فاصله و دوگانگی وجود ندارد. ولی ما سوای او همگی اجوف اند و میان تهی و این فاصله خالی میان حقیقت آنها نیز محل علم و اراده و قدرت خداوند است، چه اینكه دو طرف فاصله متعلّق علم و قدرت و اراده اوست.
از این رو امیر مؤمنان (علیه السلام) می‏فرمایند: «عرفت اللّه سبحانه بفسخ العزائم و حلّ العقود و نقض الهمم»[3]. یعنی با تحلیل و بررسی حقیقت نفس و رسیدگی به سراسر وجودم همه را تحت تصرف خدای سبحان یافتم. به گونه ای كه


[1] ـ مفاتیح الجنان، دعای كمیل.
[2] ـ سوره انفال، آیه 24.
[3] ـ نهج البلاغه، حكمت 250. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 139

اگر خداوند بخواهد چیزی را كم كند یا بر آن بیافزاید، كاملاً تواناست، چنانكه جلوی تصمیم آدمی را با حفظ اختیار او می‏گیرد یا او را مصمّم می‏سازد و خدای سبحان را این گونه شناختم.

[صورت و سیرت انسان در قرآن جوادی آملی -  صفحه 135]






 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن