تبلیغات
اعجاز قرآن - نوع فرمان خدا به فرشتگان

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در چهارشنبه 2 بهمن 1392 و ساعت 06:06 ب.ظ | نظرات()


نكته دیگری كه در این آیه، محل گفتگوی مفسران است، چگونگیِ فرمان خداوند به فرشتگان درباره «اِنباء» است. پس از آن كه خدای سبحان، اسما را به آدم آموخت، همه آنها را بر فرشتگان عرضه و به آنان فرمود كه مرا از اسمای آنها خبر دهید: (...فقال أنبئونی بأسماء هؤلاء... )[1]. این فرمان خداوند به فرشتگان كه «مرا باخبر سازید»، آیا امری تكوینی است یا تشریعی و یا غیر از این دو؟
آنچه در این باره به صواب، نزدیك‏تر می‏نماید، رأی سوم است كه این فرمان، بیرون از اوامر تكوینی و تشریعی است؛ زیرا امر تكوینیِ خدا تخلّف ناپذیر است و در برابر آن هرگز جای سخنی چون: (لا علم لنا)[2]، )نمی‏دانیم)، نیست. در صورتی كه فرشتگان، چنین سخنی را مطرح كردند.
امر تشریعی نیز در این قضیه، منتفی است؛ زیرا اساساً برای فرشته ها شریعت و قانون شرعی و احكام فقهی و تكالیف اعتباری، وجود ندارد؛ چه در غیر این صورت، آنان هم دارای پیامبر و دین و صراط و بهشت و دوزخ و حساب و كتاب

 

[1] ـ سوره بقره، آیه 31.
[2] ـ سوره بقره، آیه 32. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 302

می‏بودند. حال آن كه خود این آیه، شاهد بر نبود تكلیفِ شرعی برای آنان است؛ چون از یك سو خداوند، اسما را به آنان تعلیم نكرد و از سوی دیگر خودشان تصریح به عدم علم خویش داشتند كه: (قالوا سبحانك لا علم لنا إلا ما علّمتنا)[1]. پس با عدم علم به اسما، فرمانِ برشمردن و بازگو كردن آنها تكلیفی محال و از سوی خدای حكیم، مستحیل است.
بنابراین می‏توان نوعِ امر مذكور را «تعجیزی» و مانند آن دانست كه خداوند برای نشان دادن عجزِ فرشتگان به آنان از سویی و توانِ شگفت‏انگیزِ انسان در ضبط اسمای الهی از سوی دیگر می‏فرماید: اگر خود را برای خلافت الهی، شایسته تر از آدم می‏دانید و در این كلام خویش صادق‏اید، اسمای عرضه شده بر خود را گزارش داده و مرا از آن خبر دهید: (فقال أنبئونی بأسماء هؤلاء إن كنتم صادقین)[2].
نمونه امر تعجیزی در قرآن كریم فراوان است كه از شمار آنها می‏توان به آیه‏ی: (قل كونوا حجارةً أو حدیداً  أو خلقاً ممّا یكبر فی صدوركم)[3]، اشاره كرد كه در آن خداوند، به منكران معاد فرمان سنگ یا آهن شدن و یا سرسختی بیشتر می‏دهد.
به هر روی، فرشتگان چون خلیفه كامل نیستند، نمی‏توانند به كنه اسمای الهی آگاه شوند و از آن خبر دهند و توان آنان در گزارش از اسما محدود است. اما انسان كامل، هم از همه اسما آگاه است و هم توان خبر دادن از همه را دارد و آنچه قرآن از ما می‏خواهد، آن است كه یا انسان كامل شویم و از همه اسما آگاهی یابیم و یا با پیرویِ علمی و عملی، همواره به اقتدای انسان كامل برخیزیم.

[صورت و سیرت انسان در قرآن جوادی آملی-  صفحه 301]






دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:43 ق.ظ
Ahaa, its fastidious conversation concerning this paragraph at this place at this weblog, I have read all that,
so at this time me also commenting here.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن