تبلیغات
اعجاز قرآن - رفتار خدا با انسان

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در جمعه 27 دی 1392 و ساعت 10:42 ب.ظ | نظرات()


هزاران چشم دیدار
خدای سبحان، سراسر عالم را در برابر ذات مقدس خود، مُسلِم و مطیع و ساجد و حامد و مسبّح و... معرفی فرموده است.
از سویی می‏فرماید: هر آنكه در آسمان‏ها و زمین است، تسلیم خداوند متعال است: (وله أسلم من فی السّماوات والأرض)[1]. از سویی تسبیح خدای سبحان را كار همه آسمانیان و زمینیان می‏خواند، كه: (یسبّح للّه ما فی السّماوات و ما فی الأرض)[2] و از سویی دیگر، سجود همه آفرینش را در برابر آفریدگار، اعلام می‏دارد كه: (وللّه یسجد ما فی السّماوات وما فی الأرض)[3].
بنابراین، سراسر هستی، مسلم و مطیع و منقاد و مسبّح و ساجد و حامد حق تعالی است و از این گستره، احدی از موجودات، بیرون نیست.
حال كه همه آفریده‏ها، خدای سبحان را می‏شناسند و وی را می‏ستایند و به


[1] ـ سوره آل عمران، آیه 83.
[2] ـ سوره جمعه، آیه 1؛ سوره تغابن، آیه 1.
[3] ـ سوره نحل، آیه‏ی49. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 124

سوی او می‏روند، آیا همه آنها خداوند را با همه اسما و صفات، می‏شناسند و با همه جمال و جلال الهی، حق تعالی را می‏ستایند و به سوی او می‏روند و به دیگر سخن، آیا هر موجودی به سراغ همه كمالات خداوند می‏رود یا از میان موجودات، تنها انسان است كه به سوی همه اسمای الهی می‏رود و با شهود جمیع جمال و جلال، او را می‏ستاید و دیگر موجودات هر كدام راهی ویژه دارند و از آن راه، فقط به سوی یكی از كمالات حق می‏روند؟
در پاسخ باید گفت كه غیر از انسان، نسبت به هیچ یك از دیگر موجودات، سخن از جامع بود و مظهر اسم اعظم شدن نیست. بنابراین هیچ كدام نمی‏توانند از راه همه كمالات به سوی خداوند، صیرورت داشته باشند.
اما جریان انسان به گونه‏ای دیگر است؛ زیرا خداوند خود را با همه اسما و صفات خویش می‏ستاید و به انسان‏ها می‏فرماید كه از هر سو بروید، مرا می‏یابید: (وللّه المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثمّ وجه اللّه)[1] و نیز فرمان می‏دهد كه از راه تمام اسمای حسنای الهی، به سوی او بیایید: (وللّه الأسماء الحسنی فادعوه بها)[2]. پس انسان، تنها در برابر یك راه، قرار ندارد. بلكه از همه راه ها می‏تواند به سوی خدای سبحان، رهسپار شود و همه اسمای حسنای حق می‏تواند «مصیر لقاء الله»

برای انسان باشد.
نكته: اسم و وصف، اگر حَسن باشد یا غیر حسن، در هر دو صورت، نسبت به خداوند، منتفی است؛ زیرا اسم و وصفی كه غیر حسن است، نقص و عیب و صفت سلبیه است و ذات حق (تبارك و تعالی) از هر عیب و نقصی، منزّه و مبرّاست و تسبیح و تنزیه، منزّه دانستن خدا از همین دسته صفات نقص است.
امّا صفات حسَن نیز، به دور از ذات مقدس خداست؛ زیرا كمال هایی از


[1] ـ سوره بقره، آیه 115.
[2] ـ سوره اعراف، آیه 180. صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 125

قبیل علم محدود، قدرت محدود، جمال محدود و... همگی حسَن است، ولی نمی‏توان هیچ یك را وصف ذات نامحدود حق دانست و معنای تقدیس حق، عبارت از منزّه دانستن خدا از این كمالات محدود است.
آنچه برای خداوند متعال ثابت است، خوب‏ترین و زیباترین اسما و صفات است كه به عنوان «اَحسَن» و «حُسنا» مطرح است. پس خدای سبحان از اسم‏های غیرحسن، منزّه و از اسم‏های‏حَسَن، مقدس‏وتنهاصفات اَحسن و اسمای حُسنا برای او ثابت است كه: (و للّه الأسماء الحسنی)[1]وخداوند از انسان‏ها می‏خواهد كه او را با همه اسمای حسنایش بخوانند و از راه همه اسمای حسنا به سوی او حركت كنند.
بنابراین تنها انسان كامل است كه همه درها را به روی خود باز می‏بیند و خداوند را با همه اسما و صفاتش می‏خواهد و می‏خواند. چنان كه فرزند سیدالساجدین، وجود مالامال از اشتیاق و عرفان خویش را سحرگاهان به درگاه معبود عرضه می‏دارد و این گونه زمزمه می‏كند كه: «اللّهمّ إنّی أسئلك من أسمائك بأكبرها و كلّ أسمائك كبیرةٌ أللّهمّ إنّی أسئلك بأسمائك كلّها»[2]. خداوندا! تو را به بزرگترین اسم هایت كه همگی بزرگ است، سوگند می‏دهم و از همه اسم هایت طلب می‏كنم. به جمیع بهاء و جمال و جلالت قسم می‏دهم و از همه آنها، درخواست می‏كنم. به همه عظمت و نور و رحمت و كلمات و كمال و عزت و مشیت و قدرت و علم و قول و مسایل و شرف و سلطان و مُلك و علوّ و مَنّ و آیاتت سوگند می‏دهم و از عظیم ترین و نورانی ترین و وسیع ترین و تمام ترین و كامل ترین و عزیز ترین و نافذ ترین و محیط ترین و... و كریم ترین آنها مسئلت می‏نمایم. «اللّهمّ إنّی أسئلك بما أنت فیه من الشّأن والجبروت و أسئلك بكلّ شأنٍ وحده و جبروت ٍ وحدها»[3].


[1] ـ سوره اعراف، آیه 180.
[2] ـ مفاتیح الجنان، دعای سحرماه مبارك رمضان‏ازامام‏باقربه نقل ازامام رضا (علیهما السلام).
[3] ـ مفاتیح الجنان، دعای سحرماه مبارك رمضان‏ازامام‏باقربه نقل ازامام رضا (علیهما السلام). صورت و سیرت انسان در قرآنصفحه 126

اگر كسی به هنگام سحر، این دعای عارفانه را بخواند و آن گاه كه روشنی روز بر همه جا گسترده شد، چنین تلاوت كند كه: (وللّه المشرق و المغرب فأینما تولّوا فثمّ وجه اللّه)[1]، می‏بیند كه مورد گفتگوی آفریدگار هستی قرار گرفته است وخداوند به او می‏فرماید كه آسمان را تماشا كنی مرا می‏بینی، زمین را بنگری مرا می‏بینی، درون و بیرون خود را نظاره كنی، همه هستی را لبریز از جلوه ها و نشانه های حق تعالی می‏یابی. اگر خدا با این همه آیات الهی به جلوه گری آمده است، پس با هزاران چشم ملكوتی می‏توان به شهود او پرداخت و به تماشای او نشست:
با صد هزار جلوه برون آمدی كه من  با صد هزار دیده تماشا كنم تو را[2][

صورت و سیرت انسان در قرآن جوادی آملی -  صفحه 122]






یکشنبه 4 تیر 1396 09:24 ب.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب در آیا نه نشستن درست با من پس از برخی
از زمان. جایی در سراسر جملات شما در واقع قادر به من مؤمن اما فقط برای while.
من هنوز کردم مشکل خود را با جهش
در منطق و یک خواهد را خوب به کمک پر
همه کسانی شکاف. اگر شما که می توانید انجام من می مطمئنا
بود در گم.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:58 ق.ظ
That is a good tip particularly to those fresh to the
blogosphere. Simple but very accurate info… Appreciate
your sharing this one. A must read article!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن