تبلیغات
اعجاز قرآن - عدالت اقتصادی

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در سه شنبه 11 تیر 1392 و ساعت 07:01 ب.ظ | نظرات()
عدالت اقتصادی از منظر قرآن
حوزه اقتصادی به سبب اهمیت آن در زندگی بشر، یكی از مباحث عمده آموزه های قرآنی را تشكیل می دهد؛ زیرا تامین سعادت واقعی انسان در سایه یكتاپرستی و سلامت امور اقتصادی و پرهیز از هرگونه فسادانگیزی است. از نظر اسلام، اقتصاد و ثروت، مایه قوام اجتماعی است. از این رو، تصحیح و اصلاح روابط اقتصادی جامعه، در كنار تصحیح نگرش های اعتقادی در صدر آموزه های آن قرار گرفته است.
در این مقاله گوشه ای از دیدگاه قرآنی نسبت به عدالت اقتصادی ، از زبان قرآن ، بیان می شود .

- مفهوم عدالت اقتصادی قرآنی  ،در چند جمله زیر خلاصه می شود :
1-هرآنچه در زمین است ،  تنها به یك گروه یا طبقه معین اختصاص ندارد و از آنِ همگان است .
2-امكانات و ثروت‌ها نباید تنها در اختیار قدرتمندان و سرمایه‌داران باشد .
3-هیچ‌ یك از افراد جامعه حق ندارند در اموال دیگران تصرف و به حقوق اقتصادی آنها تجاوز كنند .
4-تاکید و تشویق به کار ؛ سربار دیگران شدن و بهره‌مندی نابجا از حقوق دیگر افراد جامعه، ممنوع است

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید 
 برخی از آیات مربوط به عدالت اقتصادی :

1-« وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ؛ و زمین را برای مردم نهاد » (الرحمن/ 10)
«أنام» به معناى آفریده‏ ها، اعمّ از جنّ و انس و همه موجودات روى زمین است.(1)
بنابراین، عدالت كامل وقتی محقق می‌شود كه زمینه برای بهره‌برداری عمومی از زمین و مواهب طبیعی آن فراهم شود.


2-« كَیْ لَا یَكُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء مِنكُمْ؛ تا میان توانگران شما دست به دست نگردد. » (حشر / 7)
تفسیر آیه : « دولة » به معناى گردش و دست به دست كردن اموال است.
در قرآن، چهار مرتبه به لزوم پشتیبانى اقتصادى از اهل بیت پیامبر اشاره و به پرداخت بخشى از خمس، فیى‏ء و دیگر درآمدها به آنان تأكید شده است: «و لذى القربى‏»(2)، «و لذى القربى‏»(3)، «و آت ذا القربى حقّه»(4) و «فآت ذا القربى حقّه»(5)
در آیه چهارم سوره حشر براى كسانى كه با پیامبر مخالفت مى‏كنند، عبارتِ «شدید العقاب» آمده است و در این آیه نیز براى افرادى كه ممكن است به تقسیم فیئ توسط پیامبر ایراد بگیرند، عبارتِ «شدید العقاب» آمده است.
در این آیه، ابتدا حكم آمده، «فللّه و للرسول و لذى...» سپس دلیل حكم، «كى لایكون دولة...» و در پایان، توجه به احكام حكومتى پیامبر مطرح شده است.
خداوند براى «ذى القربى» هم مقام معنوى را سفارش كرده «قل لاأسئلكم علیه أجراً الا المودّة فى القربى»(6) و هم پشتوانه اقتصادى را. «ما افاء اللّه... لذى القربى»
گرچه براى تقسیم فیئ‏ در این آیه شش مورد بیان شده، ولى لازم نیست در تمام موارد به طور یكسان تقسیم شود.(7)
فیئ، به شخص رسول خدا (ص) اختصاص ندارد، بلكه براى موقعیّت و مقام و جایگاه اوست و لذا بعد از پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله در اختیار جانشینان بر حق او یعنى اهل بیت‏ است و در زمان غیبت، در اختیار فقهاى عادلِ بى هوى‏ و هوس.
هر كجا با تلاش رزمندگان به غنایم رسیدیم، تنها خمس آن میان شش گروه تقسیم مى‏ شود، چنانكه در آیه 41 سوره انفال آمده است، ولى هر كجا بدون زحمت چیزى بدست آید ، تمامش میان آن شش گروه تقسیم مى‏ شود.(2)

اگر در تمام سطوح مختلف فردی و اجتماعی ، عدالت رعایت گردد آثار و برکات زیادی برای فرد و دیگران در بردارددر حاکمیت اسلامی نباید انحصارات به وجود آید و عده خاصی از مردم تولید، توزیع یا مصرف را با وجود داوطلبان دیگر به خود اختصاص دهند و دیگران را از شرکت در فعالیت های اقتصادی بازدارند، لذا وجود مالیات های اسلامی برای آن است که می تواند مانع انحصار ثروت و گردش آن بین یک عده ثروتمند گردد.


3- "وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَیْنَكُم بِالْبَاطِلِ؛ و اموالتان را میان خودتان به ناروا مخورید". (بقره / 188)
پیام های آیه :
الف- مالكیّت باید از راه صحیح باشد. مانند: حیازت، تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه، امثال آن، ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالكیّت نمى‏ كند. «لا تاكلوا اموال الناس بالباطل»
ب- جامعه در حكم یك پیكر واحد است. «بینكم، اموالكم»
پ- رشوه، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد. «تدلوا بها الى الحكام لتاكوا فریقاً من اموال الناس»
ت- اسلام، مردم را مالك اموالشان مى‏ داند. «اموال الناس»
ث - لغزش‏ هاى آگاهانه خطرناك است. «وانتم تعلمون» (8)


4- « لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَاء نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ؛ برای مردان از آنچه [به اختیار] كسب كرده‌اند بهره‌ای است و برای زنان [نیز] از آنچه [به اختیار] كسب كرده‌اند بهره‌ای است. » (نساء/ 32)
« وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی؛ و اینكه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست. » (نجم / 39)
 بی‌تردید، كاری كه از نظر اقتصادی مفید نیست، ‌ارزش ندارد و نمی‌تواند منشأ حق تلقی شود. از آیات و روایات بسیاری چنان استنباط می‌شود كه كار، منشأ پیدایش حق سهم‌بری است.
خداوند در بیش از دویست مورد ، « عمل » انسان را ملاک شخصیت او آورده است و در هفت مورد ماده «صُنع» را که به معنی صورت دادن کار است بیان فرموده است. حاصل سخن اینکه خداوند، کار و کوشش را ملاک شخصیت آدمی بیان کرده است.همچنین قرآن کریم در آیه های 79 و 80 سوره توبه، آن دسته از انسان ها را که مردمان اهل کار و تلاش را مسخره می کنند، هم ردیف کافران قرار می دهد؛ آنها را فاسق معرفی می کند و از هدایت خویش بی بهره می دارد. این، خود سندی است محکم برای دریافتن میزان اهمیت کار و کوشش نزد خداوند.
خداوند در آیاتی از جمله آیه 53 سوره انفال و 112 سوره نحل و 3 سوره اسراء به نقش عمل و كار در بهره مندی انسان از نعمت های الهی در زمین اشاره می كند و خواهان تلاش و كار مردم می شود تا از نعمت های خدادادی در زمین بهره مند گردند و در آسایش و آرامش زندگی كنند و دغدغه گرسنگی و ناامنی نداشته باشند.
كار و تلاش، دست كم عامل اصلی در فقرزدایی از جوامع بشری است. حتی اگر انسان نخواهد برای آخرت خویش كاری كند و از فواید كار نیك در آخرت بهره مند گردد (غاشیه، آیات 8 تا 16)
با نگاهی به آیه 112 سوره نحل می توان این معنا را به دست آورد كه عملكرد نادرست، موجب فقر و فاقه جوامع بشری می شود چنان كه عمل و كار می تواند درهای نعمت را به سوی انسان و جوامع بشری بگشاید و آنان را به كمال سعادت در دنیا برساند. بنابراین، عدالت اقتصادی به معنای توزیع صحیح درآمدها و جلوگیری از تضییع منافع و حقوق مشروع همه افراد به‌ویژه محرومان است تا فاصله طبقاتی و اختلاف فاحش درآمدها پدید نیاید.

نخستین گام تحقق عدالت ، عدم پیروی از هوای نفس و تاكید بر جهاد و ایثار است .
 اگر همه مردم بر جهاد تاكید كنند عدالت محقق می‌شود .

در پایان ذکر این نکته لازم است که عدالت اقتصادی از منظر قرآن و روایات ، موضوع چندین کتاب و مقاله قرار گرفته است و این وب نوشت تنها گوشه ای از مفاهیم آیات وحی درباره عدالت اقتصادی بود .

--- --- --- ---
پی نوشت ها
1) تفسیر نور ، حجة الاسلام قرائتی.
2)  انفال، 41.
3) حشر، 7.
4) اسراء، 26.
5) روم، 38.
6) شورى، 23.
7) تفسیر احسن‏ الحدیث .
8) تفسیر نور ،حجة الاسلام قرائتی.
9) تفسیر نور ،حجة الاسلام قرائتی.
--- --- --- ---
منبع: وبلاگ قران و علم




جمعه 24 شهریور 1396 09:09 ب.ظ
You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic
to be actually something which I think I would never understand.
It seems too complex and extremely broad for me. I'm looking forward for your
next post, I'll try to get the hang of it!
شنبه 14 مرداد 1396 09:55 ق.ظ
Everyone loves what you guys are up too. This type of clever work and reporting!
Keep up the wonderful works guys I've incorporated you guys
to blogroll.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:04 ق.ظ
Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon every day.
It's always helpful to read through articles from other writers and use something from other sites.
پنجشنبه 14 شهریور 1392 01:18 ب.ظ
با سلام
با افتخار لینك شدید
خوشال میشم به وب منم بیاین
شنبه 5 مرداد 1392 01:28 ب.ظ
شب قدر، سرنوشت یکسال ما تعیین می شود. این شبها را از دست ندهیم. برای تعجیل در فرج مولایمان دعا کنیم.

با سلام . طاعات و عبادات شما قبول درگاه حق.

با یه مطلبی به روزم.

حوشحال میشم یه سری بهم بزنید.


یازهرا . . .
چهارشنبه 2 مرداد 1392 07:34 ب.ظ
سلام.شما لینك شدی عزیم. لطفا ما را با نام سنگر مجازی لینك كنید.با تشكر.
چهارشنبه 12 تیر 1392 09:52 ق.ظ
خداوندا

مدعیان رفاقت هرکدام تا قافله ای همراهند

عده ای تا مرز زمان ،

عده ای تامرز توان

و همگی تا مرز این جهان...


تنها تویی که می مانی...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن