تبلیغات
اعجاز قرآن - طبابت در قران

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در جمعه 31 خرداد 1392 و ساعت 06:25 ب.ظ | نظرات()

چه آیاتى در قرآن كریم درباره پزشكى و طبابت وجود دارد و آیا ما مى توانیم در معالجه امراض از قرآن استفاده كنیم یا نه؟

قرآن كریم، كتاب انسان سازى است و هدف آن، هدایت انسان به سوى كمال و برآوردن نیازهاى بشر در این مسیر است. این هدف، عمدتاً در چند محور ازجمله: اعتقادیات، اخلاقیات و احكام، پى ریزى شده است; بنابراین، قرآن، كتاب كیهان شناسى، زیست شناسى، طبابت و ... نیست، بلكه شأنش بالاتر از این معنا است و اگر دیده مى شود كه گاه از مسائل علمى نیز در قرآن ذكرى به میان آمده، به دلیل مسائل دیگر است.
در مورد طبابت باید دانست كه معالجه، به وسیله پزشك انجام مى گیرد; ولى شفا با خدا است. چه بسا معالجه صورت پذیرد، ولى شفایى در كار نباشد. شفا، گاهى از راه معمول آن، یعنى معالجه پزشك و خوردن دارو و گاهى از راه هاى دیگر به دست مى آید; به عبارت دیگر، خدا شفا راگاه در عوامل طبیعى وگاه در معنویات و عوامل غیر طبیعى قرار مى دهد.
قرآن نیز مى تواند عاملى معنوى براى شفاى امراض جسمى باشد. در این مورد نیز هم خود قرآن اشاره دارد و هم از اهل بیت(ع) روایات و احادیث متعددى به دست ما رسیده كه در بیمارى هاى جسمى به قرآن پناه مى بردند و یا بیماران را به قرآن ارجاع و پناه مى دادند و شفاى امراض را در آن جست و جو مى كردند[1]. در این جا دو نمونه از این روایات را مى آوریم:
1. در كتاب طب الائمه از امام باقر(ع) نقل شده است كه فرمود: كسى را كه سوره «حمد» و «توحید» درمان نكندهیچ چیز دیگرى درمان نخواهد نمود. هر دردى را این دو سوره درمان مى كنند.
2. هم چنین در كتاب مكارم الاخلاق از امام صادق(ع) نقل شده كه حضرت فرمود: «لَو قُرِأَتِ الحَمدُ عَلى مَیّت سَبعِینَ مَّرةً ثُمَّ رُدَّت فِیه الرُّوحُ ما كانَ عَجَباً»[2]; اگر پس از قرائت هفتاد بار سوره «حمد» بر مرده اى، زنده گردد، تعجّبى نیست.[3]
قرآن نیز به شفاى معنوى و جسمانى بشر اشاره نموده است:
1. (یـاَیُّهَا النّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وشِفاءٌ لِما فِى الصُّدُورِ ...)[4]; اى مردم! اندرزى از سوى پروردگارتان براى شما آمده است; و درمانى براى آنچه در سینه هاست; (درمانى براى دلهاى شما) و هدایت و رحمتى است براى مؤمنان.
2. (و نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرءَانِ ما هُوَ شِفاءٌ و رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ و لایَزیدُ الظّلِمینَ إِلاّ خَساراً)[5]; و از قرآن آن چه را شفا و رحمت براى مؤمنان است نازل مى كنیم [در حالى كه]ستم كاران را جز خسارت نمى افزاید.
3. درباره عسل مى فرماید: (یَخرُجُ مِن بُطونِها شَرابٌ مُختَلِفٌ اَلونُهُ فیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ)[6]

آثار و فواید خواندن قرآن چیست؟

در میان كلمات گهربار پیشوایان معصوم(ع) فواید بسیارى براى قرائت قرآن مى توان یافت كه بخشى از آن چنین است:
1. خداوند، به قرائت كننده قرآن، پاداشى بزرگ خواهد داد. پیامبراكرم(ص) فرمود: «هركس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب ملائكه و انبیا و رسولان را خواهد داشت.»[7]
2. بالا رفتن مقام و درجه قارى در بهشت: «حفص گوید: از امام كاظم(ع) شنیدم كه مى فرمود: درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است. به قارى گفته مى شود: بخوان و [در مراتب بهشت] بالا برو. سپس مى خواند و مقامش بالا مى رود.[8]»
3. آمیخته شدن قرآن با گوشت و خون قارى: امام صادق(ع) فرمود: «هر جوان مؤمنى كه قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته خواهد شد.[9]»
4. صفاى دل: پیامبراكرم(ص) فرمود: «بدون شك این دل ها زنگار مى گیرد; هم چنان كه آهن زنگ مى زند. عرض شد: صیقل آن به چیست؟ فرمود به قرائت قرآن.»
5 . استجابت دعا: امام باقر(ع) فرمود: «دعا را هنگام چهار چیز غنیمت بشمارید: قرائت قرآن و ... ».[10]
6 . نورانى شدن خانه: پیامبراكرم(ص) فرمود: «خانه هاى تان را با تلاوت قرآن نورانى كنید ... .»[11]
7. افزایش بركت خانه: امام صادق(ع) از امیر مؤمنان على(ع) چنین نقل مى كند: «خانه اى كه در آن قرآن تلاوت و یادى از خدا شود، بركتش زیاد شده، ملائكه در آن جا حاضر مى شوند و شیاطین را دور مى كنند ... .»[12]
8 . بهترین عبادت: پیامبر(ص) فرمود: «بهترین عبادتِ امتِ من، تلاوت قرآن است.»[13]
9. بخشش گناهان، نوشته شدن حسنه و پاك شدن گناهان.[14]
10. تخفیف عذاب از پدر و مادر: امام صادق(ع) مى فرماید: «هر كس قرآن را تلاوت كند، چشمانش روشنایى مى یابد و از پدر و مادرش عذاب كم مى شود، هرچند كافر باشند.»[15]
11. بارورى ایمان:[16]
12. روشنایى چشمان: پیامبر اكرم(ص) مى فرماید: چشم درد داشتم، به جبرئیل شكایت كردم، گفت: پیوسته به قرآن نگاه كن.[17]
الف) آیا احادیثى كه در فضیلت و خواصّ سوره ها و آیات قرآن آمده، معتبر و متقن است؟
ب) آیا متن و سند آن بررسى شده و مى توان براى آن سلسله سند ارائه كرد؟
ج) آیا احادیث مزبور با قرآن، سنّت متواتر و عقل، تعارض ندارد؟
د) احادیث با لفظ معصومین: بیان شده یا نقل به معنا شده است؟
الف) در مورد فضیلت و خواصّ سوره هاى قرآن، روایات فراوانى نقل شده است; لیكن نمى توان در مورد آنها حكم كلّى صادر كرد; بلكه باید یكایك روایات را بررسى و آن گاه به صحّت یا عدم آن حكم كرد; به ویژه كه روشن است برخى مغرضان به ساختن حدیث در این باره اقدام كرده اند.
علاّمه امینى(ره) به نقل از قرطبى مى گوید: «به مردى از زهّاد كه به وضع [جعل]حدیث در فضیلت قرآن و سوره هاى آن اقدام نموده بود، گفته شد: چرا چنین كردى؟
در جواب گفت: دیدم مردم از قرآن كناره گرفته اند، خواستم به این وسیله آنان را به آن ترغیب نمایم!
به او گفته شد: با گفته رسول خدا: «مَنْ كَذِبَ عَلىَّ مُتَعَمّدًا فَلْیَتَبَوّء مَقْعَدَه مِنَ النّارِ»[18]چه كردى؟ در جواب گفت:
من به زیان او دروغ نگفته ام; بلكه به نفعش حدیث ساخته ام!
هم چنین، وقتى از ابى عصمه (نوح بن ابى مریم مروزى) ـ كه روایات فراوانى درباره فضایل یك یك سوره هاى قرآن از عكرمه از ابن عبّاس نقل كرده است ـ سؤال شد: این همه احادیث را از كجا آورده اى؟ در جواب گفت: «هنگامى كه دیدم مردم به فقه [ابى حنیفه] و مغازى [محمدبن اسحاق] سرگرم شده و از حفظ و قرائت قرآن اعراض كرده اند، این احادیث را قربة الى الله وضع كردم!»[19]
ب) بیشتر این روایات، همراه با سند ذكر شده; لیكن ذكر سند، بر صحّت آن دلالت نمى كند. و ظاهراً كتابى كه سند این روایات را بررسى كرده و صحیح را از غیرصحیح جدا كرده باشد، در دست رس نیست.
ممكن است با توجه به روایات بتوانیم ثواب هایى را كه براى قرائت آیات و سوره ها وارد شده ثابت كنیم. برخى از این روایت ها عبارتند از:
1. قال الصادق(ع): «مَنْ سَمِعَ شَیئًا مِنَ الثَّوابِ عَلى شَىء فَصَنَعَهُ كانَ لَهُ; وَ اِنْ لَمْ یَكُنْ عَلى ما بَلَغَهُ».
2. قال الباقر(ع): «مَنْ بَلَغَهُ ثَوابٌ مِنَ اللهِ عَلى عَمَل، فَعَمَلَ ذلِكَ الْعَمَلَ اِلْتَماسَ ذلِكَ الثَّوابِ، أُوتِیه; وَ اِنْ لَمْ یَكُنِ الْحَدِیثُ كَما بَلَغَهُ».[20]
مقصود این دسته روایات، آن است كه اگر كسى شنیده باشد انجام دادن فلان عمل، فلان ثواب را دارد، او هم به امید رسیدن به آن ثواب، به انجام دادن آن عمل اقدام نماید، خداوند هم تفضّلا پاداش وعده داده شده را به او خواهد داد; اگرچه ائمه(ع) چنان دستورى را هرگز نداده و چنان پاداش و ثوابى را هرگز نفرموده باشند.
البته با توجه به این احادیث نمى توان نتیجه گرفت كه همه اخبارى كه درباره ثواب قرائت سوره ها و آیات رسیده، صحیح است و از معصومین(ع) صادر شده; بلكه مى توان نتیجه گرفت در مستحبات، خداوند متعال از باب تفضّل و رحمت واسعه خودش، این ثواب ها را به بندگان عنایت مى كند. در ضمن این اخبار براى اثبات معارف دینى و احكام شرعى قابل استدلال نیست; زیرا براى اثبات معارف دینى و احكام شرع، نیازمند دلیل، برهان و روایات معتبر هستیم. توجّه به این نكته لازم است كه اصل استحباب قرائت سوره ها، مسلم است.
بنابراین، با توجه به مسامحه در دلایل و منابع مستحبات كه از آن به «تسامح در ادلّه سنن» تعبیر مى شود، تا جایى كه از روایات فضایل و خواصّ سوره ها و آیات قرآن، بوى وضع و ساختگى استشمام نشود و با قرآن، سنّت و عقل مخالفت نداشته باشد، معتبر است; ولى اگر مضمون حدیثى با حكم عقل مخالف بود (و این خود دلیل روشنى است كه روایت از معصوم نبوده و دست وضع و جعل در آن راه یافته است)[21]چنان چه روایت قطعىّ الصدور بود، توجیه و اگر قطعى الصدور نبود، كنار گذاشته مى شود.
د) در این كه احادیث مزبور، عین لفظ معصوم است یا نقل به معنا شده، علاوه بر این كه دلیلى در دست نیست، حكم كلّى نمى توان ارائه كرد; بلكه باید یك یك بررسى شود. و اصل اولى این است كه عین عبارت روایت نقل شود; چنان كه روش محدثان چنین بوده و فقها نیز بر تك تك كلمات روایت، اثر مترتب مى كنند; لیكن برخى روایات، بر جواز نقل به معنا دلالت مى كند:
محمدبن مسلم گوید: «به امام صادق(ع) عرض كردم: سخن شما را مى شنوم و بر آن مى افزایم یا از آن مى كاهم، فرمود: اگر نظر به معناى حدیث دارى، منعى در میان نیست.
داودبن فرقد گوید: «به امام صادق(ع) گفتم: كلام شما را مى شنوم، قصد دارم چنان كه شنیده ام نقل كنم; امّا چنان نمى شود. در پاسخ فرمود: به عمد چنین كارى انجام مى دهى؟ گفتم: خیر فرمود: به معنا نظر دارى؟ گفتم: آرى. فرمود: منعى در میان نیست.[22]
آیا درباره فضایل و خواصّ سوره ها و آیات قرآن مجید، كتابى معتبر و مستند، كه بتوان از آن دفاع نمود، (به زبان فارسى و یا عربى) نوشته شده است؟
در این باره، كتاب هاى زیادى نوشته شده، هم چنین بیشتر مفسّران در ابتداى تفسیر هر سوره، روایات فضیلت تلاوت آن را بیان كرده اند، ولى هیچ یك بررسى دقیقى انجام نداده اند. بنابراین به صورت قطعى نمى توان حكم كرد.

منبع اندیشه قم






پنجشنبه 2 شهریور 1396 03:23 ب.ظ
For most recent information you have to go to see web and on world-wide-web I found this website as a finest site for most up-to-date updates.
شنبه 14 مرداد 1396 09:30 ق.ظ
Hello I am so glad I found your blog, I really found you by accident, while I was browsing on Aol for something else,
Anyways I am here now and would just like to say thanks
for a marvelous post and a all round entertaining blog (I also
love the theme/design), I don't have time to go through it all at the moment but I have bookmarked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will
be back to read a great deal more, Please do keep up the excellent job.
یکشنبه 2 تیر 1392 03:57 ب.ظ
طلوع نزدیک است اگر بخواهیم

ظهور تو زیباتر از ظهور همه‌ی زیبایی‌هاست

چشم به راه زیباترین بهاریم

خدایا انتظار چقدر دیر می‌گذرد

با صد نگاه خسته، صدا می‌زنیم تو را

بیایید همه منتظر آمدنش شویم


( به روزم ...)


یازهرا . . .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن