تبلیغات
اعجاز قرآن - قران و معشیت

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در دوشنبه 27 خرداد 1392 و ساعت 11:09 ب.ظ | نظرات()

رسالت قرآن در معیشت

قرآن كریم روح را از عالم غیب می‌داند و بدن را در قلمرو شهادت، و اصالت از آن غیب است كه واسطه‌ی فیض خدای سبحان بوده و مستفیض‌های نشأه شهادت را برخوردار می‌نماید، بنابراین اوصاف روح كه مهم‌ترین آنها اعتقاد است اصل بوده، و تأمین نیازهای بدن كه در گرو مسائل مالی و مادی است یعنی اقتصاد فرع می‌باشد، گر چه تفكر اقتصادی و طرح و برنامه‌ریزی دقیق مسائل پیچیده‌ی آن جزء برجسته‌ترین علوم به شمار می‌آید، لیكن هر علمی از آن جهت حاكی معلوم است كه ارزش خود را از معلوم دریافت می‌كند، لذا علم خداشناسی و پیامبرشناسی و امام شناسی و معادشناسی و مانند آن از اصول كلی اسلام چون حاكی از عالم غیب و قلمرو روح است، ارزش والای خود را از آن معلومهای ارزشمند كسب می‌نمایند.
منظور از این ارزش همانا قوّت درجه‌ی وجودی است كه از امور حقیقی به شمار می‌آید، نه ارزش اعتباری، تا از محدوده‌ی حقیقت فرود آمده باشد و داخل در عناوین اعتباری گشته و با اعتبار گوناگون معتبران دگرگون شود، گر چه اقتصاد در فرهنگ قرآن روبناست نه زیر بنا، لیكن اسلام هرگز نسبت به سائر مسائل روبنائی و فرعی بی‌اهمیت نبوده و نیست.
مال و آنچه جدای از حقیقت روح آدمی است، كمال انسان محسوب نمی‌شود بلكه وسیله‌ی رفع نیازهای طبیعی می‌باشد و چون تهیّه‌ی وسائل آن بدون رنج نیست مقدار معقولی از كشش درون و لذّت مالك شدن در نهان طبیعی انسان ـ نه فطری وی ـ ذخیره شده است تا به بها و بهانه‌ی آن، رنج تحصیل مال تحمّل شود.
قرآن كریم همانطوری كه اختران سپهری را زیور گنبد مینا می‌داند نه زینت انسان: «اِنّا زیَّنَا السّماءَ الدُّنیا بِزینهٍ الْكَواكِب»
[1] باغ و مرغزار زمینی را زینت زمین می‌شمارد، نه زیور بشر: «اِنّا جَعَلْنا ماعَلَی الْاَرضِ زینَهً لَها لَنبْلُوَهُمْ اَیًُّهُم احسَنُ عَمَلاً و انّا لَجاعِلُونَ ما عَلَیها صَعیداً جُرُزاً»[2] لیكن ایمان كه از سنخ روح است آن را زیور جان آدمی می‌داند: «حبَّبَ اِلیكُمَ الاِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی قُلوبِكُمْ وَ كرَّهَ الیكُمُ الْكُفر و الفُسوق و العِصْیانَ»[3].
دوستی مال بیش از جنبه‌ی آلی بودن و جمع آن زائد بر رفع نیاز، مذموم است، گر چه تولید آن جهت تهیه‌ی وسائل رفاه دیگران، و تخفیف بار توانفرسای تورّم و تنگدستی جامعه هر چه بیشتر بهتر خواهد بود، قرآن كریم دوست داشتن زیاد مال را اندوه روح دانسته و آنرا نكوهش می‌كند: «محِبُّونَ الْمال حُبّاً جمّاً»
[4] و اگر از آن به خیر یاد كرده است مانند: «اِنَّهُ لِحُبِّ الْخیرِ لشَدید»[5] گذشته از آنكه اوّلاً عنوان خیر وصف مال است نه صفت دوست داشتن و ثانیاً از آیه مدح مال‌دوستی استفاده می‌شود آنرا به گمان كسی كه مال را دوست دارد، خیر نامید و گرنه روش آیه در نكوهش انسانی است كه نسبت به خدای سبحان كفور است: «اِنَّ الاِنسانَ لرَبِّهِ لَكَنُودَ وَ انَّهُ لِحبِّ الْخیرِ لَشَدیدٌ وَ اِنَّهُ علی ذلك لَشَهیدٌ»[6] و همچنین آیه‌ی وصیت كه از مال به خیر یاد كرده است به لحاظ ضرورت وجود آن در زندگانی دنیائی می‌باشد كه در اینحال خیر است و به كسی هم وابسته نیست.
داشتن ثروت در اقتصاد اسلامی، كمال محسوب می‌شود تا دارنده‌ی آن كامل و كسی كه آن را ندارد ناقص باشد، حضرت علی بن ابیطالب امیر المؤمنین علیه افضل صلوات المصلّین در تحلیل مسأله‌ی ثروت جریان ساده زیستن و نیازمندی بعضی از پیامبران چون نبی اكرم ـ صلّی اللّه علیه و آله ـ و موسی كلیم ـ علیه السّلام ـ و داود ـ علیه السّلام ـ قاری بهشتیان و عیسی مسیح ـ علیه السّلام ـ را نقل می‌كند سپس می‌فرماید: «فلینظر ناظر بعقله، اكرم الله محمّداً بذلك ام اهانه فان قال اهانه فقد كذب و الله العظیم بالافك العظیم و ان قال اكرمه فلیعلم انّ الله قد اهان غیره حیث بسط الدنیا له وزواها عن اقرب الناس الیه
[7]»، یعنی صاحب نظر در این زمینه با خرد خویش تدبّر كند آیا خدای سبحان با ساده زیستن، پیامبر خود را گرامی داشت یا او را تحقیر نمود اگر كسی بگوید خداوند پیامبرش را در اثر ضعف معیشت و فقر مالی توهین كرد سوگند به خدا دروغ گفت، دروغ بزرگی و اگر بگوید خدای سبحان او را با ساده زیستن گرامی داشت، پس بداند كه خداوند كسی را كه مبتلا به كثرت اموال كرد اهانت نمود كه سفره‌ی رنگین دنیا را به روی او باز كرد و برابر او نهاد و از دسترس نزدیك‌ترین انسان‌ها به او، یعنی حضرت رسول اكرم ـ صلّی اللّه علیه و آله ـ برچید.

بنابراین مال زینت دنیا است نه زیور انسان، و دوست داشتن آن به مقدار معقول در حدّ دوستی وسیله صلاح است نه بیش از آن و نه در حدّ هدف، و ثروت اندوزی و زرمداری مذموم است و اشتیاق به مال‌های بسیار سبب بازداشتن از راه خدا و مسدود شدن راه تعالی روح است، و مجموع مال‌های دنیا به اندازه‌ی نیازِ مجموع انسان‌ها است و جمع‌آوری آن در یكجا و احتكار آن نزد گروه یا شخص خاص، مخالف نظام پولی در اسلام است، و تأسّی به انبیاء ـ علیهم السّلام ـ در ساده زیستن است و كمال در هجرت از زیاده‌طلبی به خیر زیاد می‌باشد، كه خیر نفسی است نه نِسْبی، و خیر واقعی است نه اعتباری و خیالی و...
پیروزی رزمندگان در صدر اسلام، مرهون عللی بود كه یكی از آنها قناعت در معیشت است، چنانكه اصحاب صُفّه
[8] از مهاجرین و ایثارگران انصار نمونه‌ی بارز آنند و تحلیل نهائی نبرد مسلمین با كافران به صورت ظفر كوثر بر تكاثر و پیروزی از خودگذشتگی بر خواستن برای خود و غلبه‌ی زهد بر زرمداری و چیره‌گی زندگی بسیط بر زندگی پیچیده و خلاصه اعتلای كلمه‌ی الله بر كلمات دیگرانست.
خطوط كلی اقتصاد اسلامی را، همانا قسط و عدل ترسیم می‌كند، كه ترسیم كننده‌ی همه‌ی خطوط دینی است لذا از افراط مبتلایان به انبوه مال می‌كاهد تا به دام شكمبارگی و اسراف و خوش‌گذرانی و طغیان و بخل و از بین بردن حق دیگران و طمع نیفتند و هم از تفریط مبتلایان به اندوه فقر مالی كاهش می‌دهد، تا گرفتار سختی و گرسنگی و برهنگی و زبونی و دریوزگی نشوند و انزال قانون كلی «كَیْلا یَكُونَ دُوله‌ی بینَ الْاَغنیاءِ مِنكُم»
[9] از همگان بویژه از عالمان راستین و دین شناسان دین باور، و مفسران متعهّد و فقیهان زاهد تعهد گرفت كه در برابر نابرابری توانگران و تهیدستان، و در قبال ناباوری زیاده‌جویان و در پیش روی محرومان، آرام نگیرند و به دادخواهی برخیزند، تا اموال عمومی در بین همه‌ی مردم جریان یابد نه در نزد اشخاص خاص حقیقی یا حقوقی: «لو لا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء الا یقاروّا علی كظّه ظالم و لا سَغَب مظلوم لا لَقیتُ حَبلها علی غاربها و لسقبت آخرها بكأس اولها...» [10] از این بیان معلوم می‌شود كه همگان در تنظیم قسط اقتصادی مسؤل‌اند، آنكه می‌تواند به عنوان رهبری و ولایت امر، و آنكه توان رهبری را ندارد یا با قیام من به الكفایه، ولایت مسلمین از او ساقط شد.
حضور در صحنه و نصرت رهبر و تولّی ولیّ مسلمین بر او لازم می‌باشد، و اگر این شرط نسبت به ولیّ مسلمین فرضاً شرط وجوب باشد نه واجب، و مقدمه‌ی حصولی باشد نه تحصیلی، نسبت به حاضران و كمك كننده‌گان، شرط واجب است نه وجوب، و امری است تحصیلی نه حصولی.اصل این مطلب كه توانگری و تهیدستی، هر دو آزمون الهی است و هیچكدام ذاتاً مایه‌ی كرامت یا اهانت آدمی نیستند از آیات سوره‌ی فجر استنباط می‌شود: « اَمَّا الاِنْسانُ اِذا مَا اتْبَلاهُ رَبُّهَ فَاَكْرَمَهُ وُ نَعِمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی اَكْرَمنِ وَ اِذا مَا اْبَتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی اَهانَنِ كَلّا...» چه اینكه پندار باطل مبتلای به توانگری، سبب می‌شود كه وی محبّت فراوان به مال پیدا كند، و نسبت به اطعام مستمندان قیام و اقدام نكرده، نه شوق داشته باشد نه مشوّق، در آیات دیگر همین سوره آمده است.
آنچه در پیرامون اهمیت مال آمده جنبه‌ی توصیفی دارد نه دستوری، چنانكه همه‌ی آنچه در پیرامون خطر فقر مالی وارد شده، جهت توصیفی دارد نه دستوری، مثلا از پیامبر اكرم ـ صلّی اللّه علیه و آله ـ درباره‌ی خطر فقر اقتصادی چنین رسیده است: «بارك لنا فی الخبر، و لا تفرّق بیننا و بَیْنَ فلو لا الخبرْ ما صلّینا و لا صُمنا و لا ادیّنا فرائض ربّنا»
[11]، فقط جنبه‌ی تأثیر طبیعی قضیه را در بر دارد نه جهت دستوری آن را، چه اینكه ناظر به مقدار تحمل مردم متوسط است و گرنه اوحدی از مردان الهی چه در صدر اسلام چه در عصر ما با تحمل همه‌ی سختی‌های تنگدستی، اسلام ناب را یاری كرده و دشمن مهاجم را از مرز میهن اسلامیمان طرد نموده، و كیان قرآن و عترت را با عنایت خدا از گزند بیگانگان حفظ كردند.


[1] . سوره‌ی صافات، آیه‌ی 6.
[2] . سوره‌ی كهف، آیات 8ـ7؛ ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم تا آنها را بیازماییم كه كدامینشان بهتر عمل می‌كند.
[3] . سوره‌ی حجرات، آیه‌ی 7؛ خدا ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهای شما زینت بخشیده و كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده.
[4] . سوره‌ی فجر، آیه‌ی 20؛ مال و ثروت را بسیار دوست دارید.
[5] . سوره‌ی عادیات، آیه‌ی 8؛ و او علاقه‌ی شدید به مال دارد.
[6] . سوره‌ی عادیات، آیه‌ی 8؛ انسان در برابر نعمت‌های پروردگارش بسیار ناسپاس و بخیل است و او علاقه‌ی شدید به مال دارد و او خود بر این معنی گواه است.
[7] . نهج البلاغه، خطبه‌ی 161.
[8] . گروهی از مهاجران فقیر كه در كنار سكوی مسجد پیامبر (ص) زندگی می‌كردند.
[9] . سوره‌ی حشر، آیه‌ی 7؛ تا (این اموال) در میان ثروت‌مندان شما دست به دست نگردد.
[10] . نهج البلاغه، خطبه‌ی 3.
[11] . فروع كافی، كتاب المیشته، باب الاستغانه بالدنیا علی الآخره‌ی.

منبع:اندیشه قم



برچسب‌ها: قرآن و مشیت ،


یکشنبه 26 شهریور 1396 03:51 ق.ظ
Amazing blog! Do you have any tips for aspiring writers?
I'm hoping to start my own site soon but I'm
a little lost on everything. Would you advise starting
with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many options out there that I'm completely confused ..
Any ideas? Thanks a lot!
شنبه 14 مرداد 1396 04:39 ب.ظ
Pretty! This has been an extremely wonderful article. Thanks for providing these details.
شنبه 14 مرداد 1396 09:53 ق.ظ
Hello i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this post i thought i could also create comment due
to this sensible piece of writing.
یکشنبه 13 فروردین 1396 08:09 ب.ظ
What's up, its nice article regarding media print, we all know
media is a impressive source of data.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن