تبلیغات
اعجاز قرآن - ارتباط دوستانه از نظر قرآن

**** بــــــــه وبــــــــلاگ اعــــــــجاز قــــــــرآن خــــــوش آمـــــــدیــــــد****
تماس با مدیر

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی: 
                 
کتابخانه دیجیتال قرآنی

درباره ما
هدف این وبلاگ آشنایی دوستان با قرآن كریم فضائل، آثار و فوائد دنیایى و آخرتى است. و عبادت برتر، برخوردارى از ثواب فرشتگان و پیامبران، هم‌نشینى با فرشتگان، پیمودن درجات كمال و ترقى در بهشت، درمان بیمارى‌هاى روحى، رفع غم و اندوه، روشنایى دیدگان، مونس تنهایى، عمر با بركت و استجابت دعا است. ان شاء الله که بتوانیم گامی کوچکی در راستای این هدف بلند برداریم
نویسندگان
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
» گالری

برای دیدن گالری کلیک کنید
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
پیوندهای ویژه

قافله السابقون
قرآن آنلاین بسیار نفیس
قرآن خطی طرح کتابت
تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید
وب سایت ختم صلوات

شمیم طوبی (ایستگاه آخر)
وب سایت ظهور 
ضریح
فرشتگان

وبلاگ اعجاز قرآن
ختم صلوات
ختم صلوات
تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
+ نوشته شده توسط هادی آقابیگی در پنجشنبه 16 خرداد 1392 و ساعت 07:37 ب.ظ | نظرات()
 

توجه به آماج توهین هاى جهان غرب به دین اسلام و جلوه دادن آئین اسلام به عنوان دین خشونت طلب و دستاویز قرار دادن آیات جهاد در قرآن، براى اهداف ناشایسته خود؛ نگارنده را بر این واداشت كه به بررسى دیدگاه اسلام راجع به اهمیت برقرارى ارتباط با ملل دیگر و چگونگى همزیستى و نحوه ارتباط دیپلماسى با كشورهاى غیر اسلامى بپردازد و اثبات نماید كه اسلام دین خشونت طلبى نیست؛ بلكه اصل اول در اسلام همزیستى مسالمت آمیز با ملل دیگر با شرایطى كه در قرآن كریم آمده است مى باشد.

اقسام كفار در ارتباط با مسلمانان

قرآن در یك دسته بندى ارتباط با كفار را به سه قسم تقسیم مى كند:
۱- ملت هاى غیر مسلمان كه حقوق مسلمانان را محترم مى شمارند و براى مسلمانان احترام قائل اند و با آنها ارتباط دوستانه دارند.
۲- ملت هاى غیر مسلمانى كه با ملت مسلمان در حال جنگ، دعوا و مبارزه مى باشند و با آنها ارتباط خصمانه دارند و در پى نابودى امت اسلام مى باشند.
۳- ملت هایى كه با مسلمانان نه در حال جنگ مى باشند و نه ارتباط دوستانه دارند، بلكه هیچ گونه ارتباطى با امت (كشورهاى) اسلامى ندارند.

اصل برقرارى ارتباط از نظر قرآن
سؤالى كه مطرح است این كه آیا قرآن اصل را بر ارتباط مى داند یا مبارزه، جنگ و جهاد در جواب این سؤال، نخست بایـد گفت كه قرآن، بـرقرارى ارتباط با مـلل غیراسـلامى را نخستین اصل مى داند. دلیل این مدعا این است كه فلسفه وجودى بعثت انبیاى الهى، خصوصاً پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) هدایت جوامع بشرى بوده؛ بنابراین هدایت و تأثیر گذاشتن بر دیگران زمانى ممكن است كه شخص تأثیرگذار و صاحب پیام در مرحله اول بتواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار كند. ناگفته نماند كه این نوع ارتباط منحصر به ارتباط میان فردى نیست، بلكه در ارتباط بین ملت ها نیز ارسال پیام و تأثیرگذارى زمانى مقدور خواهد بود كه ارتباطى قبل از ارسال پیام وجود داشته باشد. به بیان واضح تر هدایت، تأثیرگذارى ابلاغ رسالت بدون برقرارى ارتبـاط، مفهوم و معنى ندارد. خداوند در قرآن مى فرماید: «و چون به شما درود گفته شد، شما به[ صورتى] بهتر از آن درود گویید یا همان را [در پاسخ] برگردانید. » علامه طبرسى مى گوید: «وجه اتصال این آیه به سابق این است كه: منظور از تحیت سلامت و مسالمت ضد حرب است. از آنجا كه در آیات پیش، فرمان جنگ با مشركین داده بود، در این آیه مى فرماید: هر كس مایل به صلح و مسالمت باشد و خود را براى آن آماده سازد و براى مؤمنان تحیت و درود بفرستد، باید از او بپذیرند». این آیه شریفه و آیات دیگر بیانگر همزیستى مسالمت آمیز
 

با دیگران در صورت تمایل آنها به همزیستى و برقرارى ارتبـاط مى باشد. در میان اندیشمندان و فرق اسلامى افرادى هستند كه اصل اولى در اسلام را بر جهاد و مبارزه مى دانند نه بر قرارى ارتباط. ولى چنین دیدگاهى مورد قبول نمى باشد، زیرا اگر فرض كنیم كه هدف از جهاد در اسلام كشورگشایى باشد (كه چنین فرضى اساساً غلط است) باز هر عاقل و خردمندى ترجیح مى دهد كه قبل از مبارزه و جنگ، طرف مقابل را از راه هاى دیگر وادار به تسلیم نماید؛ بنابراین طرح اصل اولویت جهاد با وجود راههاى دیپلماسى مفهوم نخواهد داشت، زیرا هدف استراتژیكى اسلام، هدایت و دعوت ملل دیگر به پیروى از مسیر حق مى باشد، به همین دلیل پیامبر اسلام(ص) قبل از هر جهاد و مبارزه، مكرراً سفیران خود را براى دعوت طرف مخالف به حل مسئله از راه هاى گفت و گو مى فرستادند. صفحات تاریخ گواه این مدعا مى باشد، قرآن نیز بار ها به این امر اشاره نموده و مى فرماید: « وَ دَاعِیًا إلَى اللَّهِ بِإِذنِهِ وَ سِرَاجًا مُّنِیرًا؛ و [پیامبر] دعوت كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناك است.» هدف از دعوت ملل دیگر اساساً رهایى آنها از گرفتارى در چاه ضلالت مى باشد. قرآن مى خواهد ملت هاى غیر اسلامى را به راه رستگارى دعوت نماید تا از این طریق بتوانند به زندگى اى بپردازند كه متضمن سعادت دنیا و آخرت آنها باشد. لذا مى فرماید: « إِنَّ هَذَا اْلْقُرانَ یَهْدِى لِلَّتِى هِیَ أَقْوَم؛ قطعاً این قرآن به [آئینى]كه خود پایدارتر است، راه مى نماید.»

اصول برقرارى ارتباط بین الملل از منظر قرآن

برقرارى ارتباط میان ملت ها از دیدگاه قرآن بر اساس یك سرى اصول و پایه هایى استوار مى باشد كه به صورت اختصار به برخى از آنها در نوشتار زیر اشاره خواهیم نمود.

۱. اصل برقرارى ارتباط با گفتار حسن

از آنجایى كه در نخستین ارتباط میان انسان ها ذهنیت هاى افراد نسبت به همدیگر شكل مى گیرد شایسته است كه فرد یا افراد برقرار كننده ارتباط توجه داشته باشند كه یكى از شروط اساسى ارتباط، مجذوب نمودن طرف مقابل به گفتار نیكو و زیبا است؛ اگر فرد یا افراد در برقرار كردن نخستین ارتباط با مخاطب از حسن كلام و آراستگى ظاهرى برخوردار نباشند، در ادامه از برقرارى ارتباط و تأثیرگذارى بر مخاطب ناتوان خواهند ماند و فرد شنونده از توجه نمودن به كلام او خوددارى خواهد نمود، نیكویى و آراستگى كلام منحصر به ارتباط میان فردى نیست زیرا در دنیاى امروز از آنجایى كه برقرارى ارتباط بیشتر از طریق رسانه ها صورت مى گیرد، قواعد مذكور در مورد رسانه ها و ارتبـاط جمعى نیز صادق خواهـد بود و این مسئله در روابط بین الملل از اهمیت بیشترى برخوردار مى باشد. به جهت این كه یكى از هدف هاى اساسى ارتباط بین المللى تحت تأثیر قرار دادن ملت هاى دیگر و جذب آنها به ارزش ها و فرهنگ ملت برقراركننده ارتباط مى باشد و این امر مهم دست یافتنى نیست مگر این كه در مرحله اول دیگران را مجذوب گفتار و رفتار نیكوى خود نماید؛ گفتار نیكو برترى فرهنگى یك كشور و ملت را مى رساند كه در قالب گفتمان فرهنگى قابل طرح مى باشد. خداوند در قرآن از گفتار نیكو به اخذ پیمان یاد مى كند و مى فرماید: « ... وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا؛. ... و با مردم به نیكویى سخن بگویید!» .
جالب توجه این كه گفتار نیكو را در زمره عبادت خدا، احسان با پدر و مادر، خویشاوندان، یتیمان، مساكین و برپا داشتن نماز و اداى زكات قرار مى دهد كه حكایت از اهمیت و ارزش گفتار نیكو دارد. علامه طباطبایى در ذیل این آیه مى گوید كه حسن مصدر است به معنى صفتى كه براى مبالغه آمده و حسن كنایه از معاشرت با انسان ها مى باشد اعم از كافران و مؤمنان. ایشان فراتر از تحلیل ما معتقد است كه جنگ با معاشرت نیكو منافات ندارد حتى اگر آیه قتال جنگ نسخ كننده این آیه باشد زیرا مورد جنگ با مورد معاشرت نیكو با هم تفاوت دارد. پس جنگ و معاشرت نیكو منافاتى با یكدیگر ندارند. چنان كه گفتار خشن در مورد تربیت و تأدیب با معاشرت نیكو منافات ندارد. علامه طبرسى در ذیل این آیه مى گوید: «در «وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا» بعد از اخبار، به خطاب عدول نموده زیرا خواسته انسان ها را عیناً مورد خطاب قرار بدهد. ایشان از قول ربیع بن انس گفتار نیكو را گفتار معروف معنى مى كند و روایت جابر از امام باقر (ع) را ذكر مى كند كه امام مى فرماید با مردم به گونه اى سخن نیكو بگویید كه دوست دارید با شما همان گونه نیكو سخن بگویند، چون خداوند از لعن و دشنام دادن و... خشمناك مى شود.»

۲. اصل برقرارى ارتباط با گفتار نرم و لین

گفتـار نرم در روابط دیپلماسى اسلام از اهمیت ویـژه اى برخوردار مى باشـد، زیرا برقرارى ارتبـاط بین الملل بر پایه یك سرى اهداف صورت مى گیرد كه براى تحقق آن اهداف باید اصولى را به عنوان پیش شرط آن به كار بست تا به مقصد اصلى دست یافت. در روابط بین الملل از منظر قرآن گفتار نرم و بدون خشونت از جمله پیش شرط هاى تحقق رسالت انبیاء الهى محسوب مى شود به جهت این كه انبیاء الهى مبعوث شده اند تا انسان ها را به سوى سعادت، رستگارى و راه راست راهنمایى نمایند و انسان ها را از ضلالت و گمراهى بر حذر دارند؛ تحقق چنین هدفى با رفتار خشن محقق نخواهد شد؛ زیرا اولاً مربى و راهنما معمولاً افرادى هستند كه توسط افراد بالاتر از خودشان كه از ویژگى هاى خاصى برخوردارند تربیت یافته اند و شیوه و راه هاى برقرارى ارتباط با دیگران را به آنها آموخته اند. ثانیاً؛ متابعت و پیروى یا هدایت براى مدتى پایدار از طریق خشونت و زور دست یافتنى نیست، به این جهت كه هدایت یافتگان یا متابعت كنندگان اگر به صورت اجبارى وادار به پذیرش رفتارى گردند، قطعاً در نخستین فرصت از متابعت سر باز خواهند زد، در حالى كه برقراركنندگان ارتباط و ارسال كنندگان پیام خواهان پایدارى تغییر در رفتار مخاطبان مى باشند. ثالثاً؛ اگر ابزارهاى مختلفى براى تأثیر گذاشتن بر مخاطب و دریافت كنندگان پیام وجود داشته باشد، عقل انسان سلیم اقتضا مى كند ابزارهایى را برگزیند كه با هزینه كم بیشترین، بهترین و ماندگارترین تأثیر را داشته باشد، لذا اگر امر دایر شود میان برخورد و رفتار با خشونت كه نیاز به پرداخت بهاى زیاد دارد (از طرفى این روش براى تحقق اهداف به صورت پایدار مفید نخواهد بود) و راهى بدون خشونت كه با كمترین هزینه مى تواند انسان را به اهدافش به صورت پایدار نائل كند، قطعاً راه دوم برگزیده خواهد شد.
در ارتباط بین الملل از منظر قرآن مواردى كه ذكر گردید به طور كامل رعایت گردیده كه در اینجا به عنوان مثال به برقرارى ارتباط دیپلماسى حضرت موسى (ع) و برادرش با فرعون اشاره مى كنیم. وقتى حضرت موسى(ع) مأمور مى شود كه فرعون را دعوت به پیروى از دستورات خداوند تبارك و تعالى نماید به موسى ابلاغ مى شود كه با فرعون با گفتار لیِّن، نرم و بدون خشونت به گفت و گو بپردازد تا بتواند در او نفوذ كند یا اثر بگذارد: « فَقُولاَ لهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَكَّرُ أَوْ یَخْشَى؛ باسخن نرم با او سخن بگویید، شاید متذكر شود یا از خدا بترسد. » علامه طباطبایى در ذیل آیه مى گوید: « از واجبات آداب دعوت، سخن گفتن به غیر خشونت مى باشد». جالب توجه این كه قرآن برخلاف پندار خیلى ها كه ابزار خشونت را در موعظه مؤمنان و دعوت آنها به پیروى از دین برمى گزینند، دستور مى دهد كه با طغیانگرانى مانند فرعون با گفتار نرم به دعوت بپردازد. این آیه مى تواند راهنماى خوبى براى آمران به معروف و ناهیان از منكر در مورد برادران و خواهران مسلمان باشد.

***

منبع :دانشنامه موضوعی قران






یکشنبه 4 تیر 1396 09:00 ب.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب در آیا نه کار بسیار خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی درون جملات شما در واقع قادر به
من مؤمن اما فقط برای بسیار در حالی که کوتاه.
من با این حال مشکل خود را با جهش در منطق و یک خواهد را سادگی به کمک پر کسانی که شکاف.
در صورتی که شما در واقع که
می توانید انجام من خواهد قطعا تا پایان
مجذوب.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 10:57 ق.ظ
Appreciate the recommendation. Will try it out.
یکشنبه 19 خرداد 1392 05:24 ب.ظ
سلام
عید مبعث مبارک.

یازهرا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
منوی اصلی
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
نظرسنجی
بیشتر علاقه مند به طرح کدام مباحث در وبلاگ اعجاز قرآن می باشید؟






نقشه وبلاگها
پایگاه اعجاز قرآن
لوگو جشنواره ها

پایگاه اعجاز قرآن
انجمن های قرآنی

رمزینه وبلاگ
رمزینه

My QR-Code

اعجاز قرآن
درباره قرآن

"اَعلى"بسم الله الحمن الرحیم.سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى (۱)الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى (۲)وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى (۳)وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى (۴)فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى (۵)سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى (۶)إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى (۷)وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى (۸)فَذَکِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّکْرَى (۹)سَیَذَّکَّرُ مَن یَخْشَى (۱۰)وَیَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱)الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۱۲)ثُمَّ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحْیَى (۱۳)قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى (۱۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا (۱۶)وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (۱۷)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى (۱۸)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (۱۹)

دانلود نرم افزار
قرآن برای اندروید

طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ( نور )
دارالقرآن قرآن كریم
خانواده ختم قرآن كریم
خبرگزاری پانا
ستاداقامه نماز
اوقات شرعی
نهج البلاغه
شبكه سیمای قرآن